Skip to main content

 "Losers  always talk about doing 'their best'.  Winners just  go
home and fuck the prom queen."
                                                     Sean Connery


                     AN INTERVIEW WITH VENOM
                      by Richard Karsmakers

 All of this starts the day before the interview,  25 May, at the
Dynamo Open Air festival site.  At 09:00,  so Venom manager  Eric
Cook had said,  there would be a photo/backstage pass lying ready
at  the  reception of the local hotel.  All I needed was  to  get
there,  get them,  and voila,  suddenly I'd have an uncle  called
Bob.  I  went there at around noon.  First I had to get  off  the
Dynamo Open Air site,  which was not half as easy as I might have
anticipated.  Also,  it  was raining rather ever more  copiously.
It's actually quite difficult to get off the site,  as there  are
fences all over the place,  like a zoo or something.  In the end,
however,  I managed to get out.  I hitched a ride to the hotel he
had mentioned.
 I  wasn't actually surprised when it turned out that there  were
none of the promised items there. Things go wrong all the time in
the  music  biz',   I  already  knew  that,   so  I  wasn't  even
disappointed.  The  trick  was  to get into  the  backstage  area
anyway.  The  same girl that would otherwise have handed  me  the
backstage pass now wrote out a temporary one that got me into the
general  backstage area (after hitching another ride,  this  time
from  a  beer  lorry).  There I just asked around  a  lot  until,
eventually,  I met Eric.  The bad news: They didn't have any more
photo passes available what-so-e-ver.  No chance in hell (yeah!).
The  good news:  Sure I could interview Venom.  I just had to  be
backstage  again the day after (Sunday 26 May) at about 2 in  the
PM.  He  gave me a backstage access pass,  and off I  went.  Just
before  the  actual  Venom gig started I saw  Mantas  and  Cronos
briefly.  I asked Cronos if he was 'psyched up'. 'Yeah,' he said.
'Nervous?'  - 'No.' Some conversation,  right?  He had to  be  on
soon, so I decided to leave them be.

 The next day started off so great...the sun was shining so  much
that  my entire - somewhat thinly behaired - scalp turned out  to
got  sunburnt  the next day.  At 14:00  I  was  backstage,  where
eventually I met Abaddon at 17:15.  Cronos wasn't there with him,
so  we made an 18:30 appointment at "the hotel".  Cronos  and  he
would be there.
 At  18:20 I was at the same hotel where,  earlier  the  previous
day,  I should normally have obtained the backstage/photopass. At
18:40 I started to get concerned.  I had the reception call up to
the Venom rooms, where someone cheerily told me that this was the
crew  hotel  and that the band members themselves  were  actually
located at the Holiday Inn hotel in the centre of Eindhoven city.
I called the Holiday Inn - 'I am supposed to meet two guys called
Cronos and Abaddon who are sitting in the bar' (the person on the
phone must have thought I was mad) - but there was nobody waiting
in the bar anymore.
 When I stepped outside,  it had started to rain.  You can always
trust the weather to have an impeccable sense of drama. I was not
feeling chuffed at all.  As a matter of fact,  I was beginning to
feel  quite  depressed.  I  was  missing  the  beginning  of  the
Metallica   part  of  Dynamo  Open  Air,   the   weather   turned
progressively  crap and I felt the interview slipping through  my
fingers like eels in a bucket of nose excreta. It took 20 minutes
until  there  was  finally a way to hitch  another  ride  to  the
festival  site,  where I immediately went backstage to  check  if
perhaps the band members had shown up there.  They hadn't. I knew
they were going to see Slayer,  so all I needed to do was keep my
eyes peeled and hope for the best. I saw some of Metallica, which
wasn't really the actual band at all (quite a letdown for me  and
a lot of others, too).
 I  caught myself thinking that the only words I would ever  have
exchanged  with  Cronos were going to be  'yeah'  and  'no',  the
evening before. Hardly an interview, is it?

 Then it happened.

 At  a  certain instant,  when my watch showed 21:25  (which  was
close  to "half an ulcer" on my body clock),  I  noticed  Abaddon
descending  the stairs that I had seen him climb to watch  Slayer
play.  Probably, he wasn't that much impressed by them after all.
I actually said something along the lines of,  'yeah,' out  loud,
when I saw him appear.  I had another shot at the  interview!  He
took a detour before he entered the artist backstage area,  where
I  instantly locked on to him.  I explained about the Thing  That
Had Gone Horribly Wrong Somehow. I had potentially expected "well
that's tough shit" sarcasm,  but he was really warm-hearted about
the whole thing. He told me we could do the interview right here,
as  soon  as Cronos had finished watching Slayer.  Would  I  hang
around here until that time? 'Sure,' I said.
 About 15 minutes later it really started to rain  heavily.  It'd
merely been dripping all the time before,  but now it was  enough
to  have  an excuse to ask if I could wait in what  had  the  day
before been the Lynx studio production office. There were various
people, and it was OK for me to sit and wait there. I listened to
Slayer  playing  one of their utterly tight  songs  at  breakneck
speed.  I  was missing all of the Slayer gig,  except the  actual
sound, but somehow I didn't mind that much at all.
 At around 21:45, Cronos walked into the shack. I had observed it
correctly the day before;  he really wasn't big at all,  quite on
the contrary to the looming figure of Abaddon.  Abaddon explained
to  him that I was the guy they'd missed at the hotel,  but  he'd
already  forgotten  all about that,  so it seemed.  A  couple  of
minutes later we all sat together,  the both of them  alternately
sipping from a bottle of Jack Daniels,  Slayer making a hell of a
racket in the background, and the interview started.

 They were initially talking about yesterday's gig,  probably  in
connection with what they'd seen of Slayer.

 Abaddon: Jeff (Mantas, ED.) is playing a lot tighter these days.
Before,  it was 'I'm playing I'm playing I'm playing' and now the
band as a whole was more a band.
 He notices I've switched on the walkman.
 Abaddon: Did you get that?

 He  was  obviously  keen  to show that  Venom  had  improved  as
musicians.  I nodded,  then fired away my first question, 'so how
about yesterday's gig?'

 Cronos: It was fuckin' insane!
 Abaddon: This is the show I've wanted to do my whole life.

 I  had  seen the set list the day before and  noticed  they  had
skipped  at  least  three songs.  I asked why the  set  had  been
shortened.

 Abaddon:  We  were going to have a five-minute change of set  in
the middle of the show,  where the stage appearance was  altered,
but  instead  of five minutes it lasted a fuckin' quarter  of  an
hour. So we had to cut a few songs. Two, I think, "Bloodlust" and
"In League with Satan".

 And "God of Thunder" (a Kiss cover, ED.).

 Cronos: (Surprised) He knows the set list better than we do!
 Abaddon:  And "God of Thunder", yes. (To Cronos) It really was a
fucking nightmare!  That moment will never happen again. You will
never  sing that song ("Nightmare",  ED.) again and mean it  like
that.  It really was a fucking nightmare. I was really angry when
I got off my drums during the set change. Really fucking angry.
 Cronos:  A lot of things went wrong. Some of the pyros didn't go
off  because the electric cables had been damaged by the  fucking
rain. And the hydraulic elevator didn't work like it was supposed
to.

 I  think the crowd really got into the show around the time  the
laser light show started,  with the big pentagram being formed in
the stage.  I suddenly noticed a spontaneous roar of applause and
cheering.

 Abaddon: (Obviously pleased) That was new Venom, that was during
"The Evil One", a new song!
 Cronos: We really wanted to involve the people in the show. Have
the  lights shine on them,  too,  and the lasers right  in  their
faces.  That  is the new Venom.  There may have been only  a  few
hundred  people  of  the,  let's  say,  80,000  that  were  there
yesterday  that  had  really  heard of  us.  But  the  rest  were
interested.  They  wanted to see what Venom was  all  about,  had
maybe heard something through word-of-mouth. That's what we cater
for:  People who are interested.  And then we just try to impress
hell out of them by giving it all we've got.  And we rely on more
word-of-mouth,  because  we're an unsigned band and don't  really
have any other promotion than through what we do ourselves. These
are hard-core fans,  of metal music I mean,  because they've been
standing in all this mud and rain for three days just to see  the
bands play.
 Abaddon:  There  are  plans of another festival  type  thing  in
Greece in July,  but it isn't certain whether that will  actually
happen.  I  mean,  we want to really give everything and  make  a
really great show, but I mean, Slayer is headlining that festival
and,  well,  I don't know,  but do you see Slayer playing a  show
after we've just been on stage?
 Cronos:  We  don't  want to be responsible for when  people  get
hurt.  When the promoters don't take all possible precautions, we
can't  play.  We  do  have a few ground  rules,  a  few  demands,
whenever  we play somewhere.  We don't want to  kill  people.  Of
course  we are responsible for the whole show and the  pyros  and
that, but we don't want to spend the rest of our lives in jail.
 Abaddon: There's definitely a few demands that we have. But once
that's  out of the way we can really give one hell of  a  fuckin'
show.
 Cronos:  It  would be interesting to see when we really got  the
crowd's attention yesterday.

 (I  mimic the "7 Gates of Hell" intro drum roll) I  guess  after
"toom-toom  to-toom to to-to-toom BANG." At this instance  during
the gig the day before,  something virtually nuclear happened  to
the stage, pyro-wise.

 Abaddon:  (Almost laughing his head off) That will have to  make
it onto the video! You know, we really had to stand like this far
off  (indicates a distance from us to the wall,  about  15  feet)
from the explosions.

 Cronos:  (Laughing, too) Hell yeah! That's a good one. You know,
this really made my day!

 It's  entirely  mutual,  I can assure you.  This  interview  has
really made my day!  But,  to get back to the questions (I was  a
bit  embarrassed,  after all I hadn't considered my remark to  be
that  funny),  after a show of such eponymous  proportions,  what
will be the next step?

 Abaddon:  It might not be a really big festival. It doesn't have
to  be.  It might be small,  but it would be a  real  eye-opener.
People would not easily forget it, that's the least we try to do.
(Fantasising) We could have the stage rising upwards,  lifted  by
two zeppelins or something.
 Cronos:  (With an air of feigned secrecy) Yeah, that will be the
new show (laughs).
 Abaddon:  We'd like to be the first band to play on the moon  or
something.

 I'd like to try to get rid of some of the myth enveloping Venom.
Venom have formed into what I think can be compared, almost, to a
sentient  being,  a legend of sorts.  I already know a  fair  bit
about  Tony (Abaddon,  ED.),  but I don't really know much  about
you, Conrad. When were you born, what schools did you go to, that
kind of thing.

 Cronos: Well, I was born in 2,050 BC...
 Abaddon: No, you were born earlier!
 Cronos: No, that was in a previous life, then I was a T. rex.

 No, come on, really.

 Cronos: I was born on 15 January 1963. I'm a capricorn.
 Abaddon: As for our background, it was really hard. The north of
England was really industrial back then,  and things were  pretty
terrible. We used to be in pretty bad schools in Newcastle. There
was this kind of top 10 or something of the North of England,  or
perhaps of the region around Newcastle,  of worst schools.  At my
school  they were breaking the windows and everything,  it was  a
bloody nightmare. My school was second in that list. And you know
which school was first? His (points at Cronos)!
 Cronos: And there I was thinking that those were the lessons!

 Do you really hate each other's guts,  or is that story just all
media hype?

 Cronos:  We do everything together.  There is not one of us  who
can't  put pen to paper and come up with some decent  artwork.  I
designed  the  "Welcome to Hell" sleeve,  and Tony  did  that  of
"Possessed",  for example.  The little girl on that cover is  his
daughter.  Even  the fuckin' height of the stage when we used  to
practise, even that was decided together.
 Abaddon:  We work together as a team very well.  It's a  sum-of-
the-parts things, we really work great together, but it's like an
ordinary job.
 Cronos:  (Interrupts)  You wouldn't necessarily want to work  an
office  job with people that you all really like?  You  can  work
together even if you don't really like the guy next to you.
 Abaddon:  We  just  can't do a tour like other  bands.  We  work
together great but at a certain moment we start stepping on  each
other's toes. We need to have space to breathe and work. Nowadays
all  bands are expected to be close to each  other,  touring  for
months  in a tour bus and that,  but I bet all the bands  are  in
some way like us in that respect.

 Won't  that  make it more difficult to get a  record  deal,  not
being able to support it by touring, I mean?

 Abaddon:  We don't give a fuck,  really, because we aren't in it
for the money. We are an unsigned band right now but we headlined
Wâldrock  and  now one day at Dynamo.  I'd like  to  see  another
unsigned band try that.

 A  lot  of people are suggesting you're doing this all  for  the
money and not for, let's say, artistic merits.

 Cronos: That's just not fuckin' true.
 Abaddon:  All the money we make goes back into the next show.  I
know  for a fact that a band like Slayer will go away  from  this
show  with big money.  But we're just happy when  the  organisers
want to invest a lot of money in our show.  We'll be leaving here
and we will not have earned any money. As a matter of fact, we'll
be  happy  if  we don't lose some  of  our  own!  Everything  the
organiser was prepared to invest in us went into the  show,  into
the pyros and the effects.
 Cronos:  I mean,  we all have our daily occupations.  I do stuff
with fitness schools,  and Tony has the studio (Lynx studios, who
also do most MTV live footage and production,  ED.).  Jeff has  a
Tae  Kwon-Do  school,  he's into martial arts and  that  kind  of
thing.  We do Venom because we like doing it, not because we need
the money.

 Venom will be recording again?

 Abaddon:  It definitely looks like it,  but we'll first look  at
what  the "Venom 96" EP does (a CD single with  some  re-recorded
tracks and the new "The Evil One").
 Cronos:  Yesterday  a  guy  told me what it  cost  here  at  the
festival. Outrageous price.
 Abaddon:  But the Dynamo organisation wants a 20% cut too,  that
really drives up the price.

 For  a band that has been an example to countless bands  in  the
last 10, 15 years...

 Abaddon:  You know James Hetfield,  of Metallica, right? Well, I
would  swear  that he suddenly started to walk  like  Cronos  (he
mimics it a bit, walking like a Neanderthal might have, with arms
really loose from the body,  and waggling, bobbing slightly). All
of a sudden he did.

 I see.  Well,  Metallica was seen wearing Venom T-shirts in  the
early clubbing days in the Bay Area, before they'd even teamed up
with Cliff.  The influence seems clear, anyway. But, to finish my
question, which music actually inspired you?

 Abaddon: Kiss, of course.
 Cronos:  (Intoned with feeling) They were fucking  insane!  They
had all these pyros and bombs and stuff blowing up. Amazing!
 Abaddon: And Black Sabbath, of course.
 Cronos:  They were already doing all this dark shit, evil lyrics
and that.
 Abaddon:  And Judas Priest. They had all this leather image with
the studs and all, leather and hell!
 Cronos:  And Deep Purple.  They had the attitude and presence we
wanted.  And bands like the Sex Pistols,  the Who, the Tubes, Van
Halen,  Rolling Stones and even Elvis,  with the controversy  and
the like.

 Some  people  might say you are a caricature  of  yourselves.  I
mean,  for  example,  you have a very specific stage  image  that
hasn't  altered one bit since you did the "Seven Dates  of  Hell"
tour  in 1984,  with Cronos ominously crying "oh yeah" and  "hell
yeah" all the time.

 Cronos:  Ah!  Let me explain.  I've been in a lot of places  and
I've got this knack for languages and dialects.  I've been  known
to  surprise the audiences with a bit of their  native  languages
now  and again.  You know,  I was born in London and talked  jus'
like tha'
,  I was a real Cockney,  you see,  I used to talk quite
different  back then.  I've been living in Newcastle  now  since,
well,  since I was 6 or 7.  And I used to get beaten up because I
was  a  Cockney,  so  I  quickly learned  to  talk  Geordie  (the
Newcastle dialect, ED.), that's the dialect I talk now. But I can
also  talk Brummie,  you know,  the dialect of  Birmingham.  Most
bands  just sing in American English (he  sings,  with  fittingly
exaggerated self-importance,  some cheesy American pop song thing
that you only hear at weddings or at your local oldies  station).
And  we'd  play  Birmingham and after a song  I'd  suddenly  lean
forward and go,  "how are you doing?" in Brummie,  you  see,  and
they  would be right surprised.  And then I'd say something  like
"all  right?" (looks at me with penetrating eyes,  giving a  real
demonstration of what this aspect of a Birmingham Venom gig  must
once  have been like),  and they'd go "yeah!" and I'd  shout  "oh
yeah?!",  and they'd go wild and shout "yeah!" even  louder,  and
then  I'd go "hell yeah!" People have come to expect this of  me,
it's the thing I do, it's part of the whole thing.

 So  it's  a bit like Gene Simmons breathing fire,  part  of  the
spectacle, part of what Venom are.

 Abaddon:  And I didn't just,  you know,  just throw my drums  20
feet down at the end of the gig.  I wanted to get the hell out of
there,  to go to the audience.  I really wanted to get out there!
It's not just some kind of gimmick.

 But,  Cronos,  you didn't even smash your own guitar. At the end
of  the  gig  you just brought your bass  backstage  and  smashed
another guitar that you'd fetched.

 Cronos:  Let me tell you something. I recently got an offer from
Kramer  guitars.  They wanted to offer me a deal,  but I  already
have  a deal with Aria and whereas I had to pay for those  Kramer
guitars,  Aria  gives me the guitars for free.  So I bought  this
Kramer  guitar  and erased the "K" and "er",  so  it  was  called
"ram",  bought it for something like ú 140,  and smashed it. Just
to  make a point.  I use the Aria SB 1000 series,  though I  also
have an SB 100 which is modified with EMG pickups,  semi-fretless
and a Kahler Trem system and LED fret markers.

 Did you ever read the 'Venom' entry in the "Kerrang Heavy  Metal
Direktory"? It wasn't exactly positive about you guys.

 Abaddon:  We  hate "Kerrang".  "Kerrang" hates  us.  The  German
"Metal Hammer" only writes good things about Doro,  Helloween and
Scorpions and the like,  German bands,  you know, but the British
press  is just different.  We'd do a thing and the next  day  the
press  would say it was shite.  They just like to put  their  own
products down,  you know.  There used to be this heavy metal show
on TV,  "E.C.T." it was called.  Finally, we were getting a heavy
metal programme on TV,  at prime time,  at 6 o'clock.  There were
six  episodes in total.  Something like that had  never  happened
before, and it could have been really promising if it hadn't been
for  the fact that "Kerrang" just saw it and printed that it  was
shite.  No corporate suit would touch the show after that, and it
disappeared off national television.

 It's pretty scary, almost, this power of the press, isn't it?

 Cronos: That's why we have Eric (Eric Cook, their manager, ED.).
Eric used to be in a band,  too,  he used to have long hair  like
me, but we said, 'eh, Eric,' and he became our very own suit, our
corporate man. He could represent us, and be taken seriously. The
power  of the press is enormous.  If some large corporations  out
there  decide they don't want us anymore,  they could  make  life
really hard for us.

 What was Venom like in the 'pre-fame' days?

 Cronos:  We  used to practise in this church in  Newcastle,  the
Methodist Church on Westgate Road which we'd rent for  ú5,  every
single Saturday. Or Friday, or Saturday, or Sunday, but generally
every single Saturday.  And every time Tony'd take with him  some
small bits of explosives and detonate them during the rehearsals.
We  were  rehearsing and he was setting off  these  fucking  pyro
things! People used to come down to watch us play and they'd just
about  be  choking.  Once  a neighbour called  the  fucking  fire
brigade  because large red clouds of smoke were billowing out  of
the church.  And one time he'd bring these small things that went
- wham!  - and the next time he'd bring things that went - BANG!!
- and it just grew worse and worse.  It was an ideal venue, and I
believe it had a great atmosphere for writing Satan's Love Songs!
We  used to have this singer,  Clive,  that was  in  1979,  Clive
Archer.  He  used  to wear white face paint with black  eyes  and
mouth,  you see, he was a big Alice Cooper fan. And in the middle
of  "Schizo" - you know,  "Cree-ping and sear-ching for  vic-tims
un-kno-wing..." - I just smacked him right off the stage. And the
stage was this high,  a metre and a half or so,  and I just  gave
him a right smack with the headstock of my bass guitar like  this
(demonstrates  the movement,  the chair moving wildly under  him,
his  hammering  left hand extending in  my  direction),  and  I'd
smacked  him right off the stage.  And we continued to  play  the
fucking song!
 And there he was lying on the ground, and there was
blood all over him, and he was whimpering and twitching, 'me leg,
me leg.'
 Abaddon:  We  used  to have crowds of up to 350 people  in  that
church, every single time, and those were just rehearsals.
 Cronos:  We  used  to play covers,  Priest stuff and  the  like,
"Living  after  Midnight",   "Hell-bent  for   Leather",   "Green
Manalishi". And "Detroit Rock City" and "God of Thunder" by Kiss,
and Sabbath of course, "Children of the Grave" and "Paranoid".

 What about the various solo albums that were made by the various
ex-Venom  members  who are now in Venom again?  Any  comments  on
those?  Cronos,  your solo albums were quite unlike  Venom,  more
AOR.

 Cronos:  I just had these other tunes in my head,  more  complex
tunes,  and I wanted to write those, do my thing. Work with other
people.  I wanted to try a somewhat more commercial approach,  do
an  American  style of music,  wanted to see what could  be  done
there.

 Jeff (Mantas,  ED.) did solo work,  too,  under the monicker  of
'Mantas', I seem to recall?

 Abaddon: We told him, 'Jeff, it's just not you.' He had an album
of  good  songs but then had some crap production  put  over  it.
'That's Keith Nichol, not you,' we said. It was far too polished,
some  kind of glam production.  I went over to his place one  day
back then and he said,  'OK, play a 4/4th beat,' but I said, 'You
just  play  the fuckin' riff and I'll do the  drumming.'  It  was
really strange.
 Cronos: We improvise.

 Now  for something quite different.  What do you think of  there
appearing  to  be ever more racist and fascist  tendencies  among
black metal audiences?

 Abaddon:  Oh no,  I think that's really exaggerated. They aren't
as gullible as that,  I think.  I know that a lot of black  metal
bands out there are treading the borders.  I mean, there's a very
strong identity thing going on out there.  People really want  to
belong  to some sort of group.  Maybe that comes out  with  black
metal music,  with certain black metal bands,  but you can't just
feed  them anything and make them racist of fascist or  something
like that.

 You say the audiences aren't gullible, but how would you explain
that  marketing  people can just put the ingredients  of  Slayer,
Metallica and Pantera in one band,  call it Machinehead,  and  it
becomes massively succesful?

 Abaddon:  (Laughs) You hit the nail right on the head there. But
I  think it's the other way around.  The audiences  already  like
those  aspects of music,  they already like Slayer and  Metallica
and  Pantera,  and  then Machinehead is just  a  success  because
people  already liked those ingredients.  It's not as  if  you're
changing their attitudes or tastes. It was there all along.

 What do you dislike about the modern music industry?

 Abaddon: There is too much back-stabbing. And there are too many
unoriginal  bands  these days.  We'd rather hear a  band  playing
original  stuff,  not like fuckin' Oasis who just take  some  old
stuff and rehash it.  Bands like Stuck Mojo or White Devil  (both
at Dynamo,  too,  ED.) could be promoted a lot more heavily,  but
instead  you  get all this shit on TV and the  radio.  And  those
bands don't even have to be technically brilliant or anything.
 Cronos: You know Kirk of Metallica, right? Well, he went to have
lessons  with Joe Satriani and you know what he  said?  He  said,
'Joe,  I wanna play "Die Hard" by Venom.' And Joe had never heard
of Venom or of "Die Hard".  'I wanna play those Venom songs'. And
then real musicians say,  'but you can't play like that, it's not
in the scales,  it's not in A or B or F sharp or whatever' (rolls
his eyes).
 Abaddon:  There are also a lot of insincere bands in the  world.
I'm not saying anything to put Def Leppard down or anything,  but
it's  the  same  thing  every  night  with  them;  'We  love  you
Birmingham,  you're  the best,' and they say that  every  fucking
night,  in every town.  And,  you know, Paul McCartney could have
continued  doing  Beatles songs for the rest of his life  but  he
didn't do that.  Wings sound quite different from the Beatles. It
wasn't as commercially successful as the Beatles stuff,  but what
the hell.

 Cronos,  when you die,  what song would you want to be played on
your funeral?

 Cronos: "In League with Satan".

 It doesn't have to be a Venom song,  by the way,  just any  song
you'd want.

 Cronos: No, "In League with Satan", definitely.

 OK,  now  for  the last bit of the  interview,  the  "words  and
phrases to react to section". The first word is 'MTV'.

 Cronos: Multi Talented Virgins.

 That isn't especially applicable to Vanessa Warwick, now is it?

 Cronos: Severely Ugly Dog. That would be SUG. (Thinks for a bit)
No, SUD.

 Wâldrock.

 Abaddon:  Wâldrock was the dress rehearsal for a show like this,
a show like Dynamo.

 Tony "Demolition Man" Dolan (the guy who played bass and sang in
Venom after Cronos had left).

 Cronos:  I remember watching a Venom live video from  1990,  the
Marquee or something,  and they were playing this  song,  "Harder
than You" or something...
 Abaddon: "Harder than Ever" (off "Prime Evil", ED.).
 Cronos:  "Harder than Ever", and those friends I watched it with
droned, just like the chorus of the song went, 'You ain't Cronos,
you ain't Cronos,' I swear it's true. Here was this guy trying to
be Cronos.  A skinhead trying to be Cronos.  The thing is, I knew
Tony as Tony Dolan from Atomkraft.  I could never see him as  the
new singer in Venom. If he had been just an unknown Tony it might
have been different,  but now I just always thought,  well,  it's
Tony from Atomkraft.
 Abaddon: The thing is, he might have been a better musician or a
better singer, but he just wasn't Cronos.
 Cronos:  I  remember  one day,  that was  the "Calm  Before  the
Storm" days,  and we had Mike Hickey and Jim Clare play  guitars.
They'd each play part of the set,  but they just weren't  Mantas.
They  were probably better guitarists,  but they weren't  Mantas.
Once Mantas was ill,  he had pneumonia or something,  and we  had
this replacement guitarist and he played part of the show but  he
just wasn't Mantas either. The crowd thought he wasn't Mantas, he
just wasn't,  so in the end we had to get back Mantas,  pneumonia
or not.
 Cronos: We've had no musical training what-so-e-ver, but somehow
the Cronos-Mantas-Abaddon combination is very special,  where the
sum  of the parts is bigger than  the  individuals.  Mantas,  for
example,  just picks a riff and plays it backwards or  something.
He  had  a left-handed approach to guitar playing  (taa-daas  the
"Red Light Fever" riff).  He just thinks of all these real  heavy
riffs.
 Abaddon: That was one hell of a song.
 Cronos:  We  could fucking play that all day long.  When we  got
together for the Wâldrock rehearsals we just played a  song,  and
there's 100 Venom songs and we could just pick anything and  we'd
pull  it  off like that (snaps his fingers).  There  was  instant
chemistry  again.  We were interviewed by a reporter once and  we
told him we were all music college graduates and that we did  the
stuff we were doing to make a statement,  you  know,  consciously
not minding musical theory. He bought all that crap!

 Black Sabbath.

 Cronos:  Fu-ckin' insane! (Starts to sing in his Venomous voice)
'Generals gather in their masseeeees,  just like witches at black
masseeeees'  (Abaddon  then joins in,  as well as  a  Venom  crew
member annex Cronos' brother,  and Abaddon's wife, eventually all
taking up on the drums and guitar sounds as well.  I find  myself
wailing the guitar part and can't help realising,  'I'm singing a
Sabbath  song with fucking Venom!',  then all coming to  the  bit
where we shout 'Oh lord, yeah!' and going to the instrumental bit
until  that  tapers off.  It was then that I  realised  this  was
definitely not just another interview!).

 Raven (a contemporary metal band in the early 80s,  also on Neat
Records).

 Abaddon: We don't like Raven. No, let me explain that. The thing
is,  we  didn't  do  things the hard way.  First you  had  to  be
clubbing for 20 years and then you could have a breakthrough.  We
were really screwed by Neat Records. Raven and Tygers of Pan Tang
always got all the attention and we were bringing in shitloads of
money but all of it was used to promote Raven and Tygers. We like
them as bands, but somehow through Neat everything went wrong.
 Cronos:  We got them signed to Neat in the first place.  We  saw
them playing and went to Neat to say, 'check these bands out.'

 Holland.

 Cronos:  We have this special thing about Holland. When we think
of Holland we always have a real laugh. I mean, Zwolle was great,
that  was  tremendous (Aardschokdag  appearance,  February  1984,
ED.),  and Wâldrock, and once we had to play at Den Bosch and all
we  did  was appear on stage to say that we couldn't  be  playing
because our gear had been impounded,  and they still cheered  and
everything.

 It's interesting that you should bring that up;  the story  that
went  around at the time was that customs had found,  let's  say,
illegal substances in your equipment.

 Abaddon: If we'd done that, we would have gone to the press with
it. 'Venom brings 70 kilos of marihuana into Holland and sells it
all,'  or  something  like that.  That would  have  been  fucking
hilarious.  No,  the thing was,  they thought we were fucking IRA
sympathisers.

 Cronos:  Among the stuff we'd brought were a lot of  detonators.
They  look a bit like cigarettes,  but can make quite  a  vicious
bang.  They  thought  we  were  trying  to  support  the  IRA  or
something.

 Abaddon:  The thing is, you can't fly detonators, or put them in
a  truck.  You  have  to buy them  locally.  But  we  needed  the
detonators for the show.  No,  if we'd brought narcotics into the
country  we would surely have made the most of it in  the  press.
(Seems to reminisce, going back in his mind to naughtiness of his
youth)  You can tie a detonator to a lamp and when the lamp  gets
warm - BANG! - everybody gets a nice little surprise.

 Cronos:  But  the  crowd  was great.  We  just  stood  there  to
apologise that we wouldn't play and they were great.  We'd  tried
to use the stuff of other bands. Accept was playing there too and
I asked fucking Udo,  'Can I use your mike?  Can you lend me your
bass?'  At least we could have played a few  songs,  without  the
show and all, but he just said 'no.'

 42.

 Abaddon:  That's  level 42,  the highest level of a car park  in
Birmingham.  (Mimics tour guide's voice) 'And now we have arrived
at level 42 of the car park, the level that the band got the name
of.'
 Cronos: Hey wait, isn't that the answer to life? Something to do
with "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy"?

 I always ask people to reply to this when I interview them, just
to  see what it does to someone.  Some people identify it as  the
answer to Life (and the Universe and Everything),  but one of the
members of Gwar,  for example,  just connected the number to  the
name  of his favourite baseball player who just happened to  have
that  number  on  the back of his shirt (and  here  I  had  been,
thinking  that at least Level 42 definitely got their  name  from
Douglas Adams' books,  another illusion gone!).  Anyway, the next
word: British Beef.

 Abaddon:  We  eat lots of it.  Prices have halved so we can  eat
twice as much!
 Cronos:  Shall I let you in on a secret? It's really all a giant
conspiracy. A conspiracy by British body builders. It's all those
steroids they inject into cattle,  you see.  Those body  builders
just  conceived  some fake cases of people with  a  disease  that
could  be  linked to the consumption of British  beef,  and  then
suddenly there was this ban and prices of British beef plummeted.
And  you see,  now all these body builders can eat more beef  and
get  all these steroids into their bodies.  That way I will  also
get  bigger biceps (strokes them lovingly in what I hope to be  a
jocular  fashion,  which suddenly brings to mind a line from  the
song "Muscle" - "So I can put my muscle between your legs").  One
day I want to be able to go up to the edge of the stage and  just
lift up a fan with one arm, right like that (demonstrates it with
an 'air fan',  convincingly menacing),  and say,  right into  his
face, 'oooh yyeeaahh?!'

 This one's for Cronos: Kate Bush.

 Cronos:  HELL YEAH!  Oh man.  I have all her videos, and she did
"The  Complete  Story" recently,  which is a collection  kind  of
thing.  She  recently  re-recorded  "Wuthering  Heights"...(sings
parts of the "Wuthering Heights" chorus,  not all that badly  one
might  add) ...and in an interview she said that she gets  really
embarrassed when she sees that old video again. She's really like
a virgin,  and with those lips (acts like he's Kate  Bush,  doing
stuff  with his lips that would have looked enluring on Kate  but
somehow different on him), and, well...she's the bitch for me.

 Around  that time,  the second side of the audio tape was  full.
One and a half hours of pure-fucking-mayhem (!).  Apparently, the
girlfriends/wives  had been getting every more  restive,  wanting
them  to get the fuck on and finish the damn  interview.  I  felt
really cool about them two having taken their time, and I have to
say a kind of tranquil satisfaction was spreading through  me.  A
couple of fans wanted to have their snapshots taken with  Cronos,
so I decided to split and share my euphoria with the rest of  the
V.I.R.U.S.  members who'd gone to Dynamo.  No such luck.  It  was
raining  ever heavier,  it was dark,  the interview had taken  so
long that I was more or less forced to spend another night on the
putridly muddy mess that the Dynamo Open Air site had become, and
only  one of the V.I.R.U.S.  people was there (who wasn't even  a
Venom fan, particularly, and most of my euphoria went him by).
 But it had surely been a really interesting evening. 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.