Skip to main content
? Omega (with E altered by Cronos)

ST SOFTWARE NEWS by Richard Karsmakers

Wagonloads  of  new  software have reached ST  users  during  the 
creation of this issue of ST NEWS.  I will try to cover them  all 
in  this article,  but I hope you'll forgive me when I  forget  a 
certain title.

Many new companies have launched their first releases for the ST, 
but it also needs to be said that hackin' groups start delivering 
quality material nowadays for our machine.  Let's start off  with 
"Farmsong  I",  a  Public  Domain  HP  demo  (seperate  color-and 
monochrome  versions) made by a group called DMA  (Dutch  Muggers 
Association). I must confess this is even harder than the old but 
well  known "Golden Girls" from the German Denise  Team,  but  it 
offers true animation and a "Space Pilot" music  hack!  According 
to the name of this product,  many other demos of this kind  will 
soon hit the streets.  One Megabyte and at least 18 years of  age 
are definately required with this product!
Another product from these guys, "The Arkanoid Construction Kit", 
is  of such importance to the PD world that I found it better  to 
write  a  complete article about it - read it elsewhere  in  this 
issue of ST NEWS!
Another hackin' group that has launched some terrific stuff (much 
better than DMA's project) is called TEX,  which is short for The 
Exceptions.  They  have  recently written three  demos,  all  for 
color monitors. The first offers a very well drawn picture and an 
"Extensor" music hack, using >16 colors, two smooth scrollings at 
various  speeds  that  overlap  each  other,  etc.  Much  better, 
however,  is  the  one  called "Little Sound  Demo",  a  kind  of 
extremely  modest name for an equally extremely superb  demo!  It 
starts  up  with  a >16 colors picture with  4  different  smooth  
scrollings (of which,  again, two overlap each other at different 
speeds),  color cycling and........ginormous music!  One of their 
members, called Mad Max, has deviced a way to convert Rob Hubbard
(yes,  him again!) music from the Commodore 64 to the good old ST 
with its trashy soundchip (?!).  The results are almost equal  in 
quality to the Commodore 64 versions of the music, and I must say 
that this put new hart into me, being an old nutty 64-music freak
as I am.  The demo features the music from "International Karate" 
(unfortunately,  only the first half),  an "International Karate" 
mix, music from "Monty on the Run", "Commando"  (all three songs)
and "Flash Gordon" as well as  some of Mad Max' own compositions.

The best of the three is "LCD",  the third demo, which stands for 
"Little Color Demo".  Again these guys tend to be really  modest, 
but  they  again  offer  superb quality  music  (again  from  Rob 
Hubbard,  featuring the music from "Crazy Comets",  "One Man  and 
his Droid",  some "Human Race" tunes,  "Master of Magic" and some 
more)  -  but  now  much  better  graphics!  The  scrolling  (two 
overlapping  each other at different speeds) start  up  normally, 
but boosts up to one with 100 colors after a while!  The graphics 
as  a whole are also very impressive,  complete with many  colour 
effects,  animating  Atari  signs  and portraits  of  the  master 
himself - Rob Hubbard.  Really swell,  this demo!  Unfortunately, 
they  mention (in their scrolling text) not to make another  demo 
before anyone makes a better one than theirs - which seems  quite 
impossible to me!

Yes!  Yes!  Microdeal  has finally launched  "Goldrunner",  their 
mega-fantastic  shoot-'em-up  game!  The demo has not  shown  any 
exaggeration  -  the  game  is truly  fantastic  and  offers  the 
smoothest  scrolling  you've ever seen (which can also  be  very, 
very  fast indeed).  The music from Rob Hubbard completes it  all 
and makes it a classic in ST's game history,  just like the early 
"Time Bandits", also from Microdeal.
The  purpose  of the game is to demolish as many ground  and  air 
targets as is possible,  until an icon on the right hand side  of 
the   screen  has  gone  completely  (a   butterfly,   explosion, 
whatever).  Once that's done,  you can fly into one of three huge 
bulbs  through  which you will be transported to  an  next  level 
(first halting for a bonus-round that looks like an enhanced  and 
much faster version of "XTron"). I think "Goldrunner" is the best 
game currently available for the ST in its kind. I sincerely hope 
that Microdeal will continue writing these excellent products for 
the  ST  - not ever again will we need to be embarassed  when  we 
position  our ST next to an Amiga at a user club that happens  to 
be  playing  "Defender of the  Crown",  "Mindshadow"  or  "Marble 
Madness".

Another one of the products that Microdeal has launched the  last 
couple of weeks is "Digidrums". The demo didn't promise much, but 
the actual program cannot be considered bad at all!  The drumming 
sounds  are  very realistic,  especially when played  through  an 
amplifier  or  such.  It  is  possible  to  edit  patterns,  load 
additional  sounds  from  a  sound  library  disk  (that's   also 
available),  load  or save complete pattern sets forming a  whole 
song,  and much more. The programs works on monochrome-as well as 
color  monitors  (the  latter in medium  res),  but  the  program 
unfortunately  seems to shut off the mouse (while it  still  uses 
drop-down  menus,  etc.).  This now has to be done by use of  the 
cursor arrow keys.  As far as I have worked with the program, the 
latter  is the only problem.  Also,  it isn't MIDI compatible  or 
such.

The  U.S.  company "The Software Toolworks" has launched a  truly 
terrific  chess program called "The Chessmaster 2000".  It  is  a 
common  chess  program  for  color/monochrome  monitors  that  is 
enhanced by means of high quality speech and several more or less 
useful  chess options.  I don't think there's much to  say  about 
just  another chess program so I won't.  It's sufficient  to  say 
that it's much better and more userfriendly than any of the other 
chess programs I have had my hands on (even better than  "Psion", 
"Krabat" and "Techmate").
The graphics are as impressive as the speech and it's much fun to 
play.

Let's  shift to the subject of addiction - not addiction  to  any 
drugs  (whether hard or soft),  but addiction to computer  games. 
Some  real addictive stuff has reached us in the last  couple  of 
weeks  and I must admit that my school figures have  now  lowered 
themselves  under the minimum that's normally allowed to  pass  a 
class  -  one of the reasons why this issue of ST NEWS  is  about 
three  quarters of a month later than usual,  together  with  the 
fact  that the ACC happens to exist two years at the day of  this 
issue's launch.

The  first  one's  called "Plutos" and was  programmed  by  Derek 
Johnston  from  Micro  Value.  It is an  invader-type  game  that 
combines  the graphics from "Quasar",  the variety  of  "XTron"'s 
sprite movements and all other positive qualities of any  invader 
on the market today.  It incorporates a unique two-player mode in 
which  it is possible to get quite high scores (Frank and  myself 
got  to 240600),  nice smooth scrolling,  high difficulty and  an 
enormous variety of sprites,  backgrounds,  and sprite movements. 
This  is  the most addicting game to be previewed by me  since  I 
bought the ST (on the old 64 I used to be quite addicted to "Lode 
Runner",  but that's not quite finished on the ST at the moment). 

You  do  get sprained trigger  fingers,  busted  firebuttons  and 
sleepless nights,  but that's what a really addictive game should 
give you, don't you think? Just take heed to my warning: Heroine, 
LSD  and  other harmless knick knacks would sooner  be  legalised 
than this game if the same laws would be apply to this game!

The  second  program in our row of arcade  addictives  is  called 
"Arkanoid" and is published by Ocean/Imagine. This game was (like 
many other games) already written for the Commodore 64,  and when 
I  compared that to the new ST version I  immediately  recognized 
better  graphics in the ST version.  The 64 version was  equipped 
with  better  sound but that's all - the ST  version  leaves  its 
little brother way behind on all other fronts.
On first sight,  most people with probably look at "Arkanoid" and 
say  "Well,  it's just another one of these  'Breakout'  things". 
Right they are - at first sight. But when one succeeds in getting 
to the second level (which isn't all that easy at the  beginning, 
since  the  game  uses  the mouse  instead  of  a  joystick)  one 
immediately sees that the standard 'Breakout' principle has  been 
broken  -  no simple walls anymore but more or  less  complicated 
figures that have to be blasted away.

Another  interesting feature is the fact that now and  then  some 
cylinders come dropping down that give you extra possibilities  - 
e.g.  a sticky surface, multi-balls, extra broad surface, or even 
lasers or a possibility to go to the next level without finishing 
the current level.
My personal hiscore for this very addictive game (the hookability 
would be 9 if "Plutos" was 10) is 239430 (level 17).
A  final tip for "Arkanoid":  Start up a disk monitor and  change 
the  (hex) 342Eth byte  (there should read 53 39 00 03 0E D5)  in 
the largest file of the program in 4E 71 4E 71 4E 71. Have fun!

But we're not yet finished in the addictive games department this 
time.  In  recent weeks something has happened what I  had  never 
thought would happen: I got into arcade adventure playing and now 
I'm  hooked on one - SSI's "Roadwar 2000".  The game is built  up 
much like the well known "Phantasie" series (read more about that 
elsewhere  in this issue of ST NEWS),  but has a  more  realistic 
setting and subject:  A war between road gangs in the year  2000. 
The  earth has been largely devastated by a nuclear war  and  the 
whole  of  the  U.S.  is now controlled by gangs  like  The  Mob, 
Survivalists,  The Invaders and other scum.  You,  together  with 
your  gang,  need to clear the country of all trash that  wanders 
around,  including  wandering gangs of  Skulls,  Redneck  Yahoos, 
Invader  Death Squads and the zombies which are  called  Mutants. 
Whilst  conquering as many cities and lesser towns  as  possible, 
thus forming as large a roadgang empire as possible,  you have to 
find  several  scientists  and  bring  them  to  an   underground 
laboratory which is situated in Akron.  Let me hereby give you  a 
few hints:  Gloria Mills can be found in Tijuana,  Myron Smidlapp 
in Salt Lake City,  Donny Dade in Orlando and Gabriel  Washington 
in Yngstwn/Warren (that just North East of Akron).
You  have to have enough vehicles to carry persons and  goods  (a 
van,  for  example,  can  carry  only 24  people,  a  sports  car 
hardtop can carry 80 supplies/goods,  etc.). The best way to play 
the game is to get 5 contruction vehicles (for much fuel and food 
as  well as other goods) and 1 bus (which can carry most  of  the 
crew).  Don't arrange too many men,  since they'll eat your  ears 
right off your head!
The  game only works on color monitors,  and is one of  the  best 
strategic games I have ever played,  maybe even better than FTL's 
"Sundog"!

We  already saw "Plutos" of Micro Value,  but they have  launched 
another  game  as  well,  called "Mouse Trap".  It's  a  kind  of 
"Blagger" (ex-C-64 or C-64 owners will now probably know what I'm 
talking about):  You are a mouse that has to collect bits of food 
in  several levels (an acquaintance of mine got to level  21...). 
You  are  hindered  by the strangest  creatures  and  many  other 
things. The music will probably sound familiar to the same people 
I  meant a few lines above - it sounds just like the  music  from 
"Super Pipeline".  The graphics are quite well taken care of, but 
the  game  as a whole is not really a huge hit.  I  still  prefer 
other  games  above  this  one,  but I think  it's  not  bad  for 
starter's.

We have had to wait long for "Ice & Fire",  an English  adventure 
from  Germany  (Nightrider  Software &  ICC).  I  had  seen  some 
screenshots  in the computer magazine 68000'er,  which seemed  to 
promise a lot. But screenshots can be misguiding, and thus is the 
case  with this graphic adventure which works with color-as  well 
as monochrome monitors and which comes supplied on 3 double sided 
disks (that's why it's also called "The 2 Mbyte adventure"). When 
I  saw the intro I at once put this game in the very top 3 of  my 
favourite software titles - fantastic digitized hart  beat,  that 
slowly changes into a flashy piece of digitized music.  The front 
picture  is  very  good  (also  digitized,  like  all  the  other 
pictures)  and everybody will undoubtedly think "Wow!" when  they 
see it and listen to the music.  But after the intro has finished 
playing,  the  game immediately drops down from 2nd to Xth  place 
(where X can be any number,  but higher than 100);  the  graphics 
are  very blurry,  the colors are trash,  the vocabulary is  very 
limited  (words  like "HUT" and "MOVE" result in  an  error)  and 
altogether the game just takes up to much space for the 'quality' 
it  offers.  The overall quality is equally bad as the  intro  is 
good.  It  might very well be that Jens Werstein's  plot/book  is 
very  good,  but they should have put the whole thing in  a  more 
neat  surrounding.  Not  something to  get  excited  about,  this 
game!

Firebird  has recently launched their first program for  the  ST: 
"The Golden Path". According to what I've heard this program will 
be  the  first in an impressive row in which "The  Sentinel"  and 
"Thrust"  will also find their place (by the way,  I'm  currently 
negotiating  with Firebird whether I'll be allowed to make an  ST 
version of the "Thrust Rock Concert" as the music is also written 
by.....Rob Hubbard!).  "The Golden Path" is a "King's Quest"-like 
arcade adventure with better graphics,  some nice music and  some 
thrilling digitized sound effects. In the game, you are a kind of 
druid that has to perform several tasks. You can walk from screen 
to screen and you have to fight the strangest creatures.  There's 
quite some depth in this game,  as many screens are enriched with 
long adventure-like texts.
Although  I do not particularly like this specific  game,  I  can 
easily  imagine that certain freaks can get hooked to  it  within 
seconds.  I suppose it's one of those games that you either  like 
or hate.

Probe  has recently done some arcade hall conversions for  Namco: 
"Metro  Cross" and "Xevious" are now launched on both the ST  and 
the  Commodore  64.  The  '64 versions are said  to  look  really 
trashy,  but  the ST versions seem to look just like  the  arcade 
machines  (as does another game that I will talk about in just  a 
moment - "Prohibition"). "Metro Cross" is a very nice game, which 
is supplied with ultimately 'dry' music,  however.  But this does 
not spoil or disturb the playing fun.  Frank has reached level  9 
or so with a high score of a bit less than 100000.  The target of 
the  game  is  to run through a long hall that  is  covered  with 
grass,  booby-traps, jump-board, "Speed-up" pills, and much more. 
You  must  get from one end to the other within a  certain  time. 
Sounds easy but I can assure you that it isn't - especially level 
6 is extremely difficult!  "Xevious" is quite an ordinary  shoot-
'em-up  game,  which can be compared the best with the  '64  game 
"Flak".  You  are an airplane (which moves terribly slow  -  that 
makes it very difficult!) that has to blast everything that comes 
before  the mouths of its guns.  The scrolling background is  not 
exactly  beautiful,  but the sprites are.  However,  I think  the 
game's a bit too difficult to play for fun.

A  French  program called "Prohibition" has  also  recently  been 
published.  It  actually  is a conversion from  the  arcade  hall 
machine  called  "Street Fight",  and a pal of mine  (who  always 
spends  much money on arcade machines) told me it was  just  like 
the real thing!  In the game, you are a Fed agent who has to kill 
bootleggers and trash of the same sort in the time of prohibition 
in the U.S.  1930s.  You 'simply' shoot them from their positions 
in several buildings. The big disadvantage - they shoot back!
A  very challenging game which offers quite some room to  kill  - 
about 3x15 screens size to be exactly.

The  outer  of  this time's issue of ST NEWS  definately  is  the 
program "Missile Command",  a program published by Atari.  I  was 
used  to  reasonable  programs from Atari (just have  a  look  at 
"Millipede"  and  "Battle Zone" - I used to be  addicted  to  the 
first one), but this one's really trash. It's a game in which the 
player  has  to protect several rocket launchers  against  multi-
warhead nuclear missiles (a bit like "Armageddon" on the '64, but 
even worse). The game offers stupid graphics and, to make it even 
worse,  it uses key controls.  It really is a very bad product  - 
and I hope to stay clean from trash of this kind in the future!

My current list of worst software (games):  Third place  occupied 
by  that  game  with the pink  helicopter  in  a  "Skramble"-like 
environment  (I  don't seem to remember its name -  oh  yeah,  it 
was "Time Blaster"),  second place (down from one) firmly held by  
Cosmi's  "Super Huey".  We now have a new  number  one:  "Missile 
Command"!

Another  real  trashy  product  is  "Willy  the  Kid",  a  German 
adventure  that offers rude graphics,  stupid sound,  a not  very 
original  plot and...German language.  For Germans,  it might  be 
something  to  play for a few minutes but I am  afraid  that  for 
people  who  do not master the German language  this  product  is 
potentially trashcan-addictive!

Mastertronics recently published "Ninja Mission"  (remember?  The 
game  with the phantastic music that I mentioned in the  previous 
issue)  and  has  now  also  launched  a  kind  of  none-too-good 
flightsimulator  called "Renegade".  Again,  the music  is  truly 
excellent,  programmed by one if the best people currently around 
on  the  ST - David Whittaker.  The front picture  is  also  fine 
artwork,  but the rest of the game is not really what some people 
tend to call a 'hit'.  You simply have to blast everything out of 
the  3D  sky that moves - not much of a challenge.  I  think  the 
people   at  Mastertronic  could  have  done  better   with   the 
capabilities  of the ST.  The only reason that's left that  would 
justify  the game's purchase is perhaps the nice front  page  and 
the very good music. But that's where it stops.

Oh.  I  almost  forgot one more piece of software that  could  be 
previewed by me (I must say it was about time):  "Star Trek" from 
Beyond.  "Star Trek" has long been one of those programs that all 
computer owners wanted to see or wanted to play, but none of them 
had  ever succeeded in doing so.  And the thing that most  people 
still  don't  know is that the preview version  is  going  round. 
Beyond  is currently finding out who was the bastard that  spread 
their product (a serial number was contained in the program), and 
will  not launch the final version (with more sound  effects  and 
more digitized stuff) before the guy's caught.  I could now  play 
with  the review version  for a while,  anyway (and I must say  a 
good  acquaintance  of  mine solved the game  in  many  hours  of 
joyful  playing - the fruits of his labour are published  in  the 
article  "Solution to Star Trek" in this issue of ST NEWS) and  I 
must  admit  that  the  game is very  well  taken  care  of.  The 

graphics are truly excellent (Spock is  Spock, Scotty is  Scotty, 
etc.)  and  all sounds are very well digitized (although  I  have 
heard  that the programmers took the music from TV,  which  takes 
care  of quite some background noise).  The one  disadvantage  of 
this  (memory  consuming) technique is that the sounds  that  are 
normally produced by the soundchip sound irritatingly loud  (this 
is the case with the alarm sound).  The intro music,  by the way, 
is  also very good (though non-digitized).  What a pity  that  it 
only turned out to be the preview version!
Altogether,  "Star  Trek" is quite the game most people  expected 
from it.  It is quite difficult to get used to while playing, and 
very difficult to solve (no doubt, this will be mentioned as well 
in  the article I spoke of a few lines above).  It's very much  a 
winner for color monitor owners and semi-adventure freaks.

The French people at Ere Informatique have once again launched  a 
game  that's  very  nice  to  play:  "Altair".  It's  a  kind  of 
compromise  between "Quasar" and "Plutos",  but much,  much  more 
difficult. The sound effects are also very much better. The intro 
is  made  of  some (digitized) music that  doesn't  sound  really 
stunning as well as a well drawn presentation picture.  The  game 
isn't as addicting as "Plutos",  but still offers quite some nice 
touches  and the scrolling is just as smooth.  The big  advantage 
over "Quasar" is that it works normally,  without having to  load 
in a French TOS version first.

Long expected,  and finally there is Tommy Software's first game: 
"Dizzy Wizard". It's a very difficult game that works on color-as 
well  as monochrome monitors.  It has several characteristics  of 
"Marble  Madness"  (no  worry,  I hereby don't refer  to  the  ST 
version  that  still  has to be waited for),  but  is  much  more 
difficult  (I cannot say it too often).  Although the game's  not 
quite  what  I had expected from it,  it's still fun to  play  (I 
suppose) for those who know how to handle the controls  properly. 
The  intro  is made complete by some very 'dry'  digitized  music 
(building  in digitized music in intros seemes to become a  habit 
of  most  people  - they'd rather use some  hardware  instead  of 
programming decent sound).

More  news from the Public Domain software front.  There's a  new 
digitized  music demo that offers stunning musical quality -  The 
"MTV Digi Demo" from Scotland (unnecessary to say,  it's included 
in our PD).  It works on color,  double sided disk drive and  one 
Megabyte  of memory (at least) and offers an excerpt from  "Money 
for Nothing (Chicks for Free)" from the Dire Straits.  Hooking up 
a  heavy duty amplifier makes it sound just like CD,  except  for 
some noise that Dolby can't get rid of.

"Mission  Elevator" has also finally been launched for the  Atari 
ST.  Good  news  for the monochrome freaks - the  game  works  on 
monochrome  as well as color monitors!  In the game,  you  are  a 
secret agent that has to find certain keys to open doors, etc. It 
sounds a bit "Temple-of-Apshai"-like,  but the graphics are  much 
better,  the  setup  is  different (you're  in  a  building  with 
multiple  floors,  with elevators moving between them).  You  are 
hindered  by villains that shoot to kill - lucky enough  you  can 
shoot back as well. A very nice game to play, I must admit.

A bit like "Xevious" is the game "Sky Fighter".  I really  didn't 
like "Xevious" all that much,  but this game's a bit better. Nice 
graphics flipping and quite nicely digitized intro music make  it 
somehwat better than the other game.  The rest is nearly  exactly 
the  same,  but with strange things happening to your disk  drive 
LED  if  you're throwing bombs.  Not a real must for  the  arcade 
freak, but very well programmed so it seemed to me.

Let's  close this article with some quite hot news,  compiled  by 
Ruud   van  de  Kruisweg from many issues of  "Computer  &  Video 
Games" and other magazines.  It concerns some of the  forthcoming 
releases of many software manufacturers.

Andrew  Braybrook  has sold rights to his game  "Uridium"  to  an 
American company.  It will now be rewritten for the  Apple,  IBM, 
Amiga and the Atari ST. "Uridium" used to be one of the very best 
games  on the '64.  Rob Hubbard also told me something about  new 
products  that  would feature his music on  the  ST.  Apart  from 
"Thrust", which I mentioned earlier, he will also write the music 
for  "Jupiter  Probe" from Microdeal and he  will  probably  also 

start working for Mastertronics (David Whittaker's domain - think 
of  the  very  good music from "Ninja Mission"  and  the  current 
Mastertronics release "Renegade") in a while. "You will be amazed 
at  what you hear on the ST in a year's time!" Mr.  Hubbard  told 
me;  optimistic  notes from a guy that thought the ST to  be  too 
bad not more than one year ago.

U.S.  Gold has long ago announced the launch of  "Gauntlet",  and 
later published "Metro Cross" which I already mentioned,  but now 
already enhances its list with "Gauntlet:  The Deeper  Dungeons", 
"Masters of the Universe",  the "Boulderdash Construction Kit", a 
"Famous  Courses  of  the World" extension  for  Access'  program 
"Leaderboard",  "Alternate  Reality II" and  "Roadrunner",  while 
they  also  intend to convert "Indiana Jones" for  the  ST.  Many 
companies  are now advertising with "Gauntlet",  so it should  be 
there any moment now. 
"Knight   Games",   "Leviathan"   and  "Elektraglide"   will   be 
published  by English Software,  "The Living Daylights" will  see 
the light soon at Domark's,  "Phantasie" and "Roadwar 2000"  will 
soon be joined by more SSI (Strategic Simulations, Inc.) products 
called "Rings of Zilfin", "Basketball", "Wizard's Crown", "Shards 
of Spring" and "Colonial Conquest".
I  recently  had a shat with my good old 'friend'  the  Destroyer 
(currently on the Amiga,  thank God), who told me that Activision 
would be launching "Enduro Racer" soon. Together with a list that 
I  obtained that mentioned "Wonderboy",  "Game Maker" (+  Library 
Disk),   "Quartet",   "Pebble  beach"  ,  "Zoids"  and  "Portal", 
(maybe even "Spindizzy"),  this makes quite an extensive list  of 
software to be launched by them in the near future.

And Electronic Arts (that made those horrible ST versions of "Sky 
Fox"  as  well  as "Arcticfox") decided  not  to  stop  launching 
software for the ST either.  Sales of their previous ST  products 
must have been impressive enough (strange, but true) so that they 
still want to write versions for the ST of "Return to  Atlantis", 
"Golden  Oldies"  and  good  old  "Marble  Madness".   Mirrorsoft 
obviously  didn't  want  to keep their ST  offerings  limited  to 
"Strike Force Harrier" and "Fleet Street Publisher" either;  they 
already announced "Spitfire '40" (should be launched by now)  and 
also  want to publish "Orbiter",  "Falcon" and "PT 109"  shortly. 
They also intend to launch "The Bermuda Project", "3D Helicopter" 
and "F15 Flight Simulator".  Mirrorsoft will also, so I've heard, 
be the European distributor for the Cinemaware stuff (see at  the 

end  of  this article - just remember the name "Defender  of  the 
Crown").  SubLOGIC,  the company that has made its name with  the 
excellent  "Flightsimulator  II" (combined  monochrome-and  color 
version  is now also available) also desires to launch  some  new 
products  in  the near future,  of which "Jet" and  the  "Scenery 
Diskettes"  will probably say most to you (the latter  disks  are 
for use with either "Jet" or "Flightsimulator II" itself).

"Sub  Battle Simulator" and "Summer Games" are written down  high 
on  the  list of Epyx' forthcoming  releases,  whereas  Mindscape 
(well known on the ST from "SDI",  and writer of the  graphically 
best  game you've ever seen - on the Amiga - called "Defender  of 
the  Crown") will soon bring out "Deja Vu",  "Sinbad",  "King  of 
Chicago" and.......yes! "Defender of the Crown"!
Rainbird,  well  known from their excellent games "The Pawn"  and 
"Starglider"   as   well  as  their  less   excellent   adventure 
compilation "Jewels of Darkness",  is still saying to launch "The 
Guild of Thieves" (the long awaited 'sequel' to "The Pawn"?)  any 
month now,  as well as some other stuff called  "Tracker",  "Over 
Westminster  Bridge"  and "Knight Orc" (the latter  two  will  be 
adventures).  Many  screenshots  of "The Guild of  Thieves"  have 

already  found their way to several computer magazines,  but  the 
game  is  still not available as far as I now.  Let's  hope  that 
their  new products live up to the same (or higher)  standard  as 
their two best known products.
The  same can be said from System 3,  known  from  "International 
Karate".  They  intend  to  make "The Last  Ninja"  and  "Bangkok 
Nights" available before long.

Ooough.  My  fingers start to hurt a bit and I suppose your  eyes 
are hurting as well by now.  But we're halfway (yes,  much can be 
expected on the ST soon!)...
Sierra  on  Line  apparently  also  found  their  "Donald  Duck's 
Playground" a success on the ST.  What a shame.  They now want to 
torture  us  with another childish game  called  "Mickey's  Space 
Adventure"  and a sequel (?) to the "King's Quest" series  called 
"Police Quest".  They will further publish "Aratoon" and "Leisure 
Suit  Larry".  Origin will bring "Ultima IV" and "Autoduell"  out 
for  the  ST;  these games will then be the flag ships  of  their 
impressive row of software.

Most "Sundog" freaks hope that FTL (Faster Than Light) will  soon 
launch  the final version of their new arcade adventure  "Dungeon 
Master". The demo was impressive, but was first sighted about one 
year ago - where is the actual program staying?!

The U.S.  company Microprose also wants to continue producing  ST 
software. "F15 Strike Eagle", "Hellcat Ace", "Cruisade in Europe" 
and  "Gunship"  can be expected before long,  and now  it's  only 
waiting  for the launch of their best programs they made for  the 
64:  "Kennedy Approach", "Solo Flight II" and "Acrojet"! Some bad 
news  for  Microprose:  In Germany,  people found  their  product 
"Silent  Service" to be too realistic - it is not allowed  to  be 
sold  there now!   And Infocom never gets enough of writing  more 
and  more  text adventures for all computers  commonly  available 
everywhere on the world - they have now said to launch "Hollywood 
Hijinx" and "Bueaurocracy" in a while. Psygnosis, well known from 
their  early game "Brataccas" and their more recent  games  "Deep 
Space"   and  "Arena",   will  shortly  launch  "Barbarian"   and 
"Terrorpods" (the latter hopefully before the summer hollidays).

Now some last companies and games:  Ocean (together with Imagine, 
they launched "Arkanoid") will launch "Tai-Pan",  "Deathstar" and 
"Top Gun", Konami (reknown for arcade hall hits like "Yie-Ar Kung
Fu",  "Jailbreak"  and  "Comic Bakery")  will  launch  "Nemesis", 
Logotron  will  publish "Xor",  Micropool  will  launch  "Nuclear 
Embargo",  Penguin  comes  with "The  Coveted  Mirror",  Kingsoft 
intends to bring "Karate King" (="Black Belt"?), Microleague will 
will  write  "WWF Wrestling",  Atari will  launch  their  classic 
"Robotron",  Creative Sparks will offer "Vikings",  The Edge will 
publish  "Warlock",  "Bobby  Bearing"  and  "Fairlight  Trilogy", 
Eidersoft  will bring "Extravaganza" and "Xenon",  Firebird  will 
also launch "Elite" (yes, freaks!), "Droid" and "Pandora", Robtek 
will write "Checkmate",  the Silica Shop will start selling  some 
American  stuff  called "Electro Solitaire" and "Wizard  of  Oz", 
Polarware will bring "Frak & Ernest Adventure",  "Guitar Wizard", 
"Video Vegas" and "Rainy Day Games",  Brøderbund is finally  said 
to be bringing "Lode Runner", and finally, Mr. Minter's Llamasoft 
will soon give birth to yet another piece of distinctive 
entertainment software called "Colourspace II". Oooof.
I  sincerely hope to offer you as much news as I offer  you  this 
time  in  the  next issue of ST NEWS,  although  this  hope  will 
probably  be in vain.  But there will definately be new  programs 
then, so keep an eye on this column!

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.