Skip to main content

 "They burned his church
  They violated his wife
  They married his daughters
  But they shouldn't have taken his bible
  Now he's...
  ...Robopope!"
                                             Anon (in the gutter)


           STE DEMO REVIEW: RELAPSE BY THE CYBERNETICS
                        by Michael Noyce

 It's  been almost five years since Atari launched the STE  which
possesses  better graphics,  sound and hardware compared  to  the
STFM,  making it more competitive with the Amiga (Ugh!).   Sadly,
very  few  people  seem  to have taken  advantage  of  the  extra
hardware, and continue to write for the STFM's, something I blame
on  Atari  for not showing any real interest  or  initiative  and
making  the situation worse by re-releasing the  STFM.   However,
there are people who do write for the STE,  one such group is the
Cybernetics.

 Their latest demo called "Relapse" is a three disk STE only demo
which puts that under worked hardware to use.  So what's it like?
Read on dear reader and you will find out.

 Almost  as  soon  as  you put the disk  in  the  drive  you  are
presented  with some instructions and asked to press  'SPACE'  or
'RETURN' for normal or fast loaders respectively.  After this the
demo proceeds to load.

Loading and Disk Swap Screen

Code: Metal Ages
Graphics: Brain Blaster and Polaris
Music: Positronic, Sinis and Pipozor

 Depending  on  whether you pick normal or fast loader  you  will
either get some text saying  'loading',  or a fancy loading  logo
with a moving background and a good soundtrack at ~25kHz.
 When  you  need  to change disks you are  asked  to  insert  the
required disk and the demo continues automatically.

Intro

Code: Metal Ages
Graphics: Brain Blaster
Music: Bip

 Some letters fly in from the edge of the screen to make the word
'Relapse',  though them you can see a spinning solid 3D logo with
light source saying 'Cybernetics'.   This then fades through  the
letters  to the foreground,  the letters then fly off the  screen
leaving just the logo.
 After the logo has spun round a few more times the screen  fades
to white with an explosion sound,  then fades back to the logo in
a  new font with the words 'Relapse 1992' under it,  on  a  space
backdrop.   The whole thing is accompanied by an eerie soundtrack
playing at 25kHz.

Fastmenu

Code: Krag

 Unlike most ST demos this one will cycle through each screen  in
turn,  Amoeba style,  unless you press 'HELP' which takes you  to
the menu screen.
 The  menu  lists all the demos and modules available  plus  some
other screens.   Pressing a key loads the corresponding screen or
module.   The  left and right borders have been removed  and  the
menu  is  displayed  on a pretty auto  generated  blitter  tested
plasma background.  There is no music (gasp!), but this is a good
thing as it means the menu is small enough to be kept in  memory,
therefore avoiding the need to load it each time.

Liquid Osmosis

Code: Metal Ages
Graphics: Brain Blaster
Music: Sinis

 While  this  demo isn't going to win any  awards  for  technical
achievement it's one of the most original and pleasing I've  seen
in  quite  a while.   The demo starts by displaying  text  saying
'Cybernetics  presents Liquid Osmosis',  which quickly fades  out
and the demo begins.   The lower border is removed and the  whole
of the screen is taken up with six digitized animations of  drips
falling into water.  There is a short scrolltext at the bottom of
the  screen which says soothing,  relaxing  things.   The  music,
which plays at ~25kHz,  has a slow soft rhythmic drum beat with a
gentle melody which fits the demo perfectly.
 I just love this demo.   It's quite possible to sit watching  it
for hours and just drift off.  Far out man!

Egyptia

Code: Krag and Metal Ages
Graphics: Metal Ages
Music: Bip

 The  main feature of this screen is a new flexiscroll  technique
by  Krag.   The rather short flexiscroll takes many forms over  a
picture  of the entrance to an Egyption tomb (or at least  that's
what  I think it is).   The music is quite good and plays at  ~50
kHz.
 OK, but a bit short and boring.

Graphic Sound II

Code: Metal Ages and Pipozor
Graphics: Brain Blaster, Polaris and Metal Ages
Music: Bip AND Metal Ages

 This  screen  is along the same lines as "Zonk" in  "Ooh  Crikey
What a Scorcher".  It starts by displaying the words Grapic Sound
II,  through which you can see a graphic equalizer.   A good tune
playing at ~25kHz is accompanied with various visual effects such
as  zooming graphic equalizers,  plasma  graphic  equalizers,  3D
objects,  psychodelic VU meters and 3D spectrum analyser  amongst
others.
 Pretty good.

Graphic Sound MK II

Code: Metal Ages and Pipozor
Graphics: Brain Blaster, Polaris and Metal ages
Music: Sinis

 This  is  practically  identical to  the  previous  screen,  the
effects are in a different order and the tune is different.

Cybernetics Roule Name As Pam House

Code: Metal Ages
Graphics: Brain Blaster and Polaris
Music: Art of Noise

 In my opinion, and by the Cybernetics own admission, this is the
worst  screen  in the demo.   It has an  ugly  background  moving
horizontally  in  various  sinuous wave  forms  with  a  circular
scroller   flying  all  over  the  screen,   making  it   totally
unreadable.   This  is  accompanied by a short sample  played  at
~25kHz.
 After  the scroller has finished the demo  quits  automatically,
thank god!

Cascade

Code: Metal Ages and Positronic
Graphics: Polaris
Music: Sinis

 A  pretty good 32 colour picture of a sort of  waterfall  adorns
the  center of the screen and stretches into the upper and  lower
borders with a scrolltext scrolling (what else!) up the screen on
either side.  A very good Gothic style tune plays at ~50kHz.
 This  screen  looks  good,   if  a  little  static,  and  sounds
excellent,  but its let down slightly by the flickering graphics,
which reminds me of the Ameoba's flickerlace mode (YUK!!).

Space Filler

Code: Metal Ages
Graphics: Brain Blaster
Music: Sinis

 In  the  top  quarter of the screen is a  logo  saying  'Cyber',
inside  is an animation which looks like you are  flying  through
clouds.   The rest of the screen including the lower border takes
the  form  of  a  slide show of some  very  good  sixteen  colour
digitized pictures and text.   The music is quite good and  plays
at ~50kHz.

Bobs Migration Over a Zoom Land

Code: Metal Ages
Music: Bip

 This is where the credits for all the screens in the demo are to
be found.  A picture of each demo zooms in and out of the screen,
and one bit plane characters fly in and tell you who did what for
that demo.  The music is quite good and plays at ~25kHz.
 At  the of the demo,  when all the credits are done,  the  words
'The End' zoom into the screen and a female voice announces  that
fact to us.  Then the demo quits.

Info Screen

Code: Metal Ages
Music: Bip and Remi

 Here you will find some information about the  Cybernetics,  who
did what and where, screen info and what programs were used.  You
use the cursor keys to scroll the text up and down.  The Music is
nice and jolly and plays at 50kHz.
 Visually it's nothing to shout about,  but the soundtrack  makes
up for it.

Shaded Vision Of Art

Code: Krag and Metal Ages
Music: Various artists (see above) and Delos from Cyclades

 As  with  the  Info  screen this also has  a  distinct  lack  of
graphics,  which are 16 colour blitter rotated Bobs which produce
some pretty patterns.  This is no real lose though as this screen
is for listening not watching.   By pressing any one of the  keys
on  the  numeric  pad plus a few others you load  up  one  of  13
modules available and listen to them at ~50kHz.
 The  only thing that really annoys me about this screen is  that
you have to quit to load up a new tune.   It would've been better
if you could of selected them from within the screen itself.

Reset Screen

 No demo,  it seems, would be complete without a reset screen and
yes there is one here that simply says 'Cybernetics 92'.

Bootsectors

Code: Metal Ages

 OK, so these aren't strictly demo screens but in the interest of
making  this  review as complete as possible I've  included  them
anyway.
 If  you  insert either disk 2 or 3 then you will  see  a  simple
raster  effect  with 'Insert Disk 1' zooming out  of  the  screen
towards you.

Conclusion

 As far as STE demos go this is one of the best, if not the best,
and no STE owner should be without it.   Having said that most of
the  screens  are a bit short and lack appeal after  you've  seen
them a few times.   Even though all the code,  graphics and sound
are  original most of the ideas have been seen in other ST  demos
before.

 Mega thanks must go to Steve Delaney at Floppyshop,  who  sorted
out the problem with the disks so quickly.   Thanks,  you're  the
best. 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.