Skip to main content
? Hotline

 "May you die in bed at 95, shot by a jealous spouse."

          ST DEMO REVIEW: ULTIMATE MUZAK DEMO IV BY PHF
                      by Richard Karsmakers

 The  PHF  wrote history three times already.  When it  comes  to
sound  on the ST,  they practically invented its history,  or  at
least the archiving thereof. Their three previous "Ultimate Muzak
Demos"  already featured just about every single piece  of  music
ever programmed on the ST,  both in demos and in games.  I  guess
they  must  have a pretty good system of ripping  music,  for  it
seems they can literally rip anything.
 Take "Ultimate Muzak IV",  for example. Among the 348 selectable
tunes  you  will also find all tunes present in the  ancient  and
still playworthy game "Bubble Bobble",  for example.  Apart  from
these  odd balls out you get a large collection of tunes  by  Rob
Hubbard,  Ben Dalglish, Big Alec, Mad Max, Driscoll, Jess (!right
on!) and about two dozen more sound programmers.

 But let's start at the beginning.

 After  booting  you  get  a "PHF" logo  shot  onto  the  screen,
followed  by sortof a flash that appears around  it,  not  unlike
those  intros to the old FTL games only somehow better  and  more
impressive.  Next you encounter some presentation screens,  where
the  individual  characters  are put on  the  screen  in  various
creative ways that really slow down reading speed rather too much
at times. Anyway, these screens inform you of who did what, where
the music came from, how you have to copy the demo, where PHF may
be  contacted and the fact that there's 3.3 Mb of music  in  this
demo.  It's a perpetual cycle out of which you can escape to  the
actual demo menu by pressing space or something.

 The  main  menu is the standard megademo stuff  -  a  "Turrican"
clone platform menu where you move a character around the  screen
with  the  joystick and make him enter the  various  clusters  of
sound  that  are  contained within  the  demo.  There's  also  an
alternative,  much  easier and mouse-driven menu,  accessible  by
means of the [HELP] key.  I am really thankful they include  that
kind of thing too, as they did in their earlier demo.
 Once the clusters are entered you get a kind of CD player  setup
with forewind,  rewind,  exit and play buttons,  and a VU display
of course.  The tune played at the moment is identified by  name,
and a number after it indicates the possibility of multiple tunes
hidden behind one name,  accessible by pressing the "play" button
repeatedly.

 How  about the actual music?  Most of it is  pretty  good,  most
notably the many clusters devoted to Jess of the Overlanders  and
then of course there's some stuff by Mad Max and Big Alec  that's
much  worth while.  Plenty of music - as I said there are 348  in
all - and some of it pretty darn brilliant. I am glad that people
like PHF put together all this music for music lovers like myself
to enjoy.

 Concluding,  there isn't much to say.  Technically it's adequate
but  not  of the kind of class that would make Union  members  go
drool.  The  music is competently ripped and  clearly  displayed,
which  is  basically what you want and expect with this  kind  of
demo. I think people should not be without this impressive series
of music demos.
 Well,  it  doesn't work on the Falcon,  of course,  but who  had
expected that? Too bad, really, but I hadn't even hoped it would.
I  hope these guys will soon get a Falcon so that they can  do  a
megademo  on  High Density disk with all the tunes ever  done  in
their previous work, adapted to work on the Falcon and all.
 Well, a man can dream can't he?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 The screen goes out of focus. There are clouds sortof around the
edges  of the screen.  We enter someone's true dreams.  At  first
things  are  hazy,  to say the least.  Then we make out  a  form.
It's...it's...yes,  it's a human. Most definitely. He sits behind
his  computer.  It cannot be seen which computer it is,  but  the
sounds  coming  from it indicate that it is one with  good  sound
capabilities.
 The  camera moves around and goes into extreme closeup.  It's  a
man,  yes, and his eyes are closed as if he is enjoying something
tremendously.  It  is not yet clear what that  is,  actually,  or
perhaps,  yes,  perhaps it's the music. His head sways to and fro
gently.  Yes,  there is no mistaking it.  It's the music.  He  is
enjoying the music, not anything else.
 The music indeed sounds rather nice.  It sounds like those old 8
bit  computers,  you  know,  those computers  with  rather  basic
abilities  but with soundchips that would make any 16 and 32  bit
computer go to shame, including the significantly overrated sound
capabilities  of the games machine of which the name starts  with
an "A".
 But there is no 8-bit system on the desk,  even though  distinct
ring  modulation and similar effects can be heard.  The man  uses
the cursor keys, probably, and the screen displays various titles
of  music,  or  at least the names of games in  which  they  were
originally located,  or something.  "Yie-Ar Kung Fu", "Parallax",
"Rambo", "Knuckle Buster", "W.A.R.", and several others too.
 It is easy to see that the man behind the keyboard is  wandering
back  into forgotten years,  when life was less complicated  and,
certainly,  when  computer  music was a class  of  its  own.  Rob
Hubbard,  Martin Galway,  David Whittaker,  Ben  Dalglish...their
names  are  impregnated  on his mind,  located  on  solid  golden
pedestals of worship.
 A demo like it had never been done on his system.
 Let's  see  if we can make out what the system is.  It's  got  a
colour monitor attached...a VGA one...it looks a bit like an off-
colour   1040  STf...it's...it's...none  other  than  a   Falcon!
Nonetheless  it sounds almost identical (or perhaps even  totally
so) to the 8 bit stuff.  This is good.  Really good.  No  wonder,
really, if you know that the Falcon has a DSP chip that should be
able to emulate Commodore 64 sound perfectly.
 It can't be made out who the demo is by.  Wait a minute...it can
be seen! Yes, it's on the top of the screen, and it reads...
 At  that  instant  an  alarm  clock  totally  obliterates   this
otherwise singularly divine dreamscape. 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.